Vymeniť či vyhodiť?

Nejeden z nás je skutočne málo informovaný o tom, ako to s tými reklamáciami je a spoliehame sa na to, že v zabehnutom obchode by nemal byť problém s výmenou. Avšak, práve v týchto veľkých prevádzkach sa často stretneme s nepochopením a vytváraním problémov pri vrátení či reklamácii. Dôležité je, aby sme si uvedomili, že každá predajňa má svoje pravidlá pri reklamácii i pri vrátení či výmene tovaru.

košíky

Reklamácia

Reklamovať sa dá tovar, ktorý ste si zakúpili a nie vašou vinou sa na ňom vyskytla chyba. Takto poškodený tovar je možné vrátiť na predajni, a predajca vám ponúkne výmenu tovaru či vrátenie peňazí. Takto by mala vyzerať bezproblémová reklamácia, no môže nastať i situácia, keď sa predajca chce ohradiť, že vada na tovare vyplýva z vášho zaobchádzania s daným predmetom. Vtedy môže predajca dať tento tovar preveriť a môže sa stať, že reklamácia bude zamietnutá. Čo v tomto prípade? Ak ste si istý, že právo je na vašej strane, môžete si dať spraviť znalecký posudok a bojovať za svoju pravdu. Nezabúdajte však na plynutie záručnej lehoty. Tá je zo zákona určená podľa charakteru a trvanlivosti zakúpeného tovaru.

pokladna

Na čo si dať pri reklamácii pozor?

1.      V prvom rade nezabúdajte na doklad o nákupe. Keďže zvyknú takzvané bločky rýchlo vyblednúť, odporúčame vám naskenovať si ich do počítača, hlavne v prípade tovaru s dlhšou záručnou dobou. Okrem toho, výrobca nemá právo odobrať vám originál dokladu, odporúčame odovzdať im len kópiu a originál si ponechať.

2.      Nedajte sa odbiť. Predajca vám často povie, že na reklamáciu právo nemáte. Ak ste si však istý, že chyba sa nenachádza na vašej strane, dajte im najavo, že nežeriete seno. Ak uvidia, že sa ako tak vyznáte v obchodnom zákone, zmenia svoj prístup.

3.      Pred tým ako vojdete do obchodu, aby ste niečo reklamovali, pozorne si prečítajte všetko, čo ste k tovaru pri kúpe dostali. Najcitlivejšie sú napríklad mnohé druhy obuvi, ktorú výrobca neoznačí ako obuv na každodenné nosenie, ale len ako módnu obuv. Takýto druh obuvi nie je určený na celodenné nosenie a ak ste ju takto používali, reklamáciu vám určite neuznajú.

4.      Výrobok môžete reklamovať aj bez obalu, v ktorom bol zabalený, preto sa nedajte odradiť, ak vám budú tvrdiť niečo iné.

5.      Dajte si pozor na to, kto vybavuje reklamáciu, mal by to byť človek, ktorý má na to oprávnenie.

Vrátenie tovaru

Stáva sa, že sa vám nepodarilo kúpiť mame či sestre správnu veľkosť oblečenia, alebo že ste si jednoducho kúpu tovaru rozmysleli? Máte právo vrátiť tovar bez uvedeného dôvodu, avšak pozor, ak bol zakúpený inak, než v kamennej predajni a len v lehote 14 dní od zakúpenia tovaru. Je pravda, že aj niektoré kamenné obchody ponúkajú možnosť vrátenia tovaru v tejto lehote, no v každom prípade sa musí jednať o tovar nenosený, na ktorom ešte visí štítok a s dokladom o kúpe.
 
kravata

Ak by ste sa chceli informovať o presných podmienkach, neváhajte navštíviť aj internetové stránky Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), kde sa dozviete ešte omnoho viac, napríklad aj to, ako postupovať pri nutnosti vykonania znaleckého posudku. Nezabúdajte však na to, že aj reklamácia by mala prebiehať pri všetkej slušnosti a žiaden predavač nemôže za to, že tovar, ktorý ste si kúpili, sa pokazil. Mnoho predavačov totiž zaujme taký postoj, aký budete mať vy a pri milom slove je vyššia pravdepodobnosť, že vám vyhovie a splní vašu požiadavku.
Prajeme vám teda veľa šťastia pri nákupoch a málo takýchto nepríjemných okolností.

Vymeniť či vyhodiť?
Share
Article By :